Wat is het verschil tussen een zomer- en een winterband?

Er zijn twee belangrijke verschillen tussen zomerbanden en winterbanden. Eén daarvan is direct te zien: het profiel. Het andere zie je niet, maar is wel te voelen: de rubbersamenstelling. Beide verschillen hebben invloed op de remweg, het afrolgeluid en de rolweerstand.

Verschil in profiel zomer- en winterband

1. Profiel zomer- en winterband

Een duidelijk verschil tussen zomerbanden en winterbanden zijn de inkepingen in de profielblokken van de winterband: de zogenaamde lamellen. Deze lamellen zorgen voor meer grip op de weg bij het remmen en het optrekken. Tijdens het rijden vervormt het profiel en werken de lamellen als een soort ‘grijpers’ op het wegdek. De meeste lamellen zijn dwars op de band geplaatst om veel grip te creëren bij het accelereren en het remmen. Voor de stabiliteit in bochten worden ook in de langsrichting lamellen geplaatst (verticaal) en worden zigzaglamellen aangebracht.

Bij het profiel van een zomerband moet veel kracht worden gezet om het profielblok te vervormen. Bovendien heeft de band maar één aangrijpingspunt op het wegdek.

Dankzij de lamellen in het profiel van de winterband beweegt het profielblok gemakkelijk. Hierdoor ontstaan al bij kleine krachten vier aangrijpingspunten op het wegdek.

2. Rubbersamenstelling zomer- en winterband

Een zomerband heeft een andere rubbersamenstelling dan een winterband. Het loopvlak (het gedeelte van de band dat in aanraking komt met het wegdek) is bij een winterband namelijk voorzien van een rubbersamenstelling die ook flexibel blijft bij lage temperaturen. Dat wil zeggen: temperaturen onder 7° Celsius. Hierdoor kunnen de profielblokken gemakkelijker vervormen en hebben ze meer grip. Het verschil in hardheid van het rubber van een zomerband en een winterband is in de afbeeldingen hieronder duidelijk te zien. Het rubber van een zomerband vervormt moeilijk bij nul graden, terwijl het rubber van een winterband dan nog steeds flexibel is.

Verschil in rubbersamenstelling zomer- en winterband

Remafstand

Winterbanden zijn niet alleen bij sneeuw en ijzel veiliger dan zomerbanden, maar ook bij koud en nat wegdek. Vooral bij het remmen. Uit de tabel hieronder blijkt duidelijk het verschil in remweg tussen zomerbanden en winterbanden.


Let op:
 De remafstanden in de voorbeelden hierboven zijn gemeten met ‘standaardvoertuigen’. De voorbeelden zijn ter illustratie. De remafstand is afhankelijk van veel factoren, waaronder: het type auto, het gewicht van de auto en de belading, de beginsnelheid, de remmen, de band- en asfalttemperatuur, de weersomstandigheden, de toestand van het wegdek, de gemonteerde banden en status van de banden, zoals de profieldiepte. Vergeet ook niet dat de remweg wordt bepaald door aangepast rijgedrag bij winterse omstandigheden en jouw reactiesnelheid.

Afrolgeluid

Banden die over het wegdek rollen produceren geluid. De Nederlandse snelwegen worden steeds drukker en daarmee neemt ook de geluidsoverlast toe. De keuze voor het juiste type banden draagt bij aan de vermindering van het afrolgeluid. Winterbanden hebben een zachtere rubbersamenstelling dan zomerbanden. Bij lage temperaturen wordt het rubber van zomerbanden relatief hard. Dit zorgt voor meer afrolgeluid. In de winter zorgen winterbanden met het sneeuwvloksymbool daarom voor minder (afrol)geluid dan zomerbanden.

Overzicht (afrol)geluid in decibel (dB)

Rolweerstand

Rolweerstand is de weerstand die een band ondervindt als hij rolt over het wegdek. De rolweerstand wordt voornamelijk veroorzaakt door de vervorming van het rubber van de band en de demping van het rubber. Door de vervorming wordt het contactvlak van de band met het wegdek groter en de grootte van het contactvlak bepaalt de rolweerstand.

Rolweerstand van banden

Bron: VACO