Wat is het verschil tussen uitlijnen en balanceren?
Uitlijnen en balanceren
De auto uitlijnen of de wielen van jouw auto balanceren, het wordt nogal eens door elkaar gehaald. Wat zijn eigenlijk de verschillen?
Auto uitlijnen
Bij het uitlijnen van de auto gaat het niet om de velgen en banden, maar om de ophanging waar de voorwielen aan bevestigd worden. Het is belangrijk dat deze ophanging in de juiste stand staat. In de ophanging zitten dan ook verstelpunten om de ophanging met speciale apparatuur en de juiste afstelgegevens (per auto verschillend) in de juiste positie te plaatsen. Deze positie wordt vanaf verschillende richtingen bijgesteld. Al deze richtingen hebben een benaming, waaronder camber, caster en toe- & uitspoor. Deze afstellingen samen moeten ervoor zorgen dat de wielen op de juiste manier onder de auto staan. Auto’s worden uitgelijnd als de banden verkeerd afslijten of als er na een aanrijding onderdelen van de ophanging beschadigd of vervangen zijn.
Wielen balanceren
Het balanceren van de wielen is het in balans brengen van de velg en de band. Dit wordt altijd gedaan na het monteren van nieuwe banden. Het balanceren gebeurt op een apparaat waarbij het wiel op toeren wordt gebracht en men kan zien waar de onbalans zit. Deze haalt men weg door wiellood/zink op de velg te plaatsen waardoor de velg en band bij elk toerental in balans blijven. De naaf van de auto waar het wiel op vast gezet wordt, is vanuit de fabriek al in balans gebracht. Hierdoor is het niet persé nodig dat het wiel op de auto gebalanceerd wordt. Het balanceren op de auto zelf wordt meestal gedaan als er een resonantie (trilling) tijdens het rijden bij een bepaald toerental aanwezig blijft.