Uitleg & advies

Symbolen op jouw winterbanden

Echte winterbanden zijn, naast het profiel, ook te herkennen aan het sneeuwvloksymbool. In 2010 is dit symbool (met de daarbij behorende officiële teksten) officieel erkend door de Europese Unie (EU). Op termijn zal het sneeuwvloksymbool de M+S-markering (Mud & Snow) op winterbanden vervangen. Echter, hiervoor moeten alle winterbanden met de aanduiding M+S en het sneeuwvloksymbool uit het verkeer verdwenen zijn. Op dit moment gelden daarom in de meeste Europese landen alle banden met een M+S-markering op de zijkant van de band wettelijk als een winterband. Dit betekent dat álle banden met een M+S-markering (inclusief bijvoorbeeld 4×4- en SUV banden) juridisch gezien winterbanden zijn. Echter, in de praktijk presteren banden met alleen een M+S-codering onder winterse omstandigheden meestal aanzienlijk minder. Ook voor SUV’s en 4×4-voertuigen zijn winterbanden met sneeuwvloksymbool verkrijgbaar.

VACO advies: kies voor de juiste banden

VACO adviseert automobilisten winterbanden aan te schaffen die voorzien zijn van het sneeuwvloksymbool èn M+S-markering. Banden met het sneeuwvloksymbool voldoen namelijk aan Europese praktijkproeven voor grip op aangereden sneeuw en hebben hierdoor veel meer tractie op een besneeuwd en glad wegdek dan banden zonder dit symbool.

 

Bandenspanning

Rubber is poreus. Banden zijn daarom nooit helemaal lucht- en gasdicht: een band verliest ongeveer 0,1 bar spanning per maand. Rijd je met een onderspanning, dan zorgt dat voor een vervorming van de band en daarmee een hogere rolweerstand. Denk daarbij aan de bandenspanning van fietsbanden. Wie op zachte banden fietst, moet veel harder trappen om vooruit te komen. Door deze extra warmteontwikkeling kunnen de banden oververhit raken en is de kans op een klapband groter.

Ook leidt een te lage bandenspanning tot meer slijtage van een band. Uit de grafiek hierboven blijkt dat 30% onderspanning maar liefst 50% meer slijtage aan een band betekent. Een extra controle kan daarom geen kwaad. Vraag uw VACO-bandenspecialist om advies.

Wat is de juiste bandenspanning?

De juiste bandenspanning is afhankelijk van de bandenmaat. Meestal staat deze vermeld in de deurpost van het bestuurdersportier, de binnenkant van de tankklep of de bandenspanningstabellen bij de tankstations.

Tip: Controleer de bandenspanning van jouw banden als ze koud zijn. Heb je enige tijd gereden, dan worden de banden warm en loopt de spanning op. Controleer je banden daarom voordat je gaat rijden of laat ze eerst een kwartiertje afkoelen. Vergeet ook de reserveband niet!

Controle systemen voor bandenspanning (TPMS)

Tegenwoordig zijn er controlesystemen verkrijgbaar die jouw bandenspanning voortdurend bewaken. Dit is het zogeheten bandenspanningsmonitoringssysteem of TPMS. TPMS is los verkrijgbaar en later in te bouwen in de banden of op het ventiel van je caravan. Het systeem waarschuwt wanneer de bandenspanning onder het aanbevolen spanningsadvies komt. Zo weet je wanneer de bandenspanning te laag is en jij de banden weer op spanning moet brengen. Ga naar jouw VACO-bandenspecialist voor een vakkundig advies.

Bron: De bandenwissel weken

De regelgeving over de verplichting van winterbanden en sneeuwkettingen in Europa verandert continu. De regels verschillen per land, zelfs de productiedatum van banden kan een belangrijke rol spelen. Branchevereniging VACO houdt de regelgeving nauwlettend in de gaten en heeft de huidige verplichtingen in een overzicht in kaart gebracht.

Je kunt hier het meest actuele overzicht downloaden:

Regelgeving winterbanden en sneeuwkettingen 2019

  1. Dit overzicht bestaat uit de volgende onderdelen:
    Uitgelichte informatie over de winterbandenregelgeving in Duitsland, Frankrijk, Italië, Oostenrijk en Zwitserland;
  2. Wetgeving winterbanden Europa voor personen- en bestelwagens en lichte bedrijfsvoertuigen (≤ 3.500 kg);
  3. Wetgeving winterbanden Europa voor bedrijfswagens (> 3.500 kg);
  4. Wetgeving sneeuwkettingen Europa voor personen- en bestelwagens en lichte bedrijfsvoertuigen (≤ 3.500 kg);
  5. Wetgeving sneeuwkettingen Europa voor bedrijfswagens (> 3.500 kg).

Bron: Branchevereniging VACO Nederland

Load Index (LI) en Speed Index (SI)

LI betekent Load Index en geeft de maximale belasting in kilogram per band aan.

SI betekent Speed Index en geeft de maximale snelheid (km/u) aan die met deze band gereden kan worden.

Bandengegevens

Op de onderstaande afbeelding kun je precies zien welke gegevens er op een band te vinden zijn en de betekenis ervan.

Uitlijnen en balanceren

De auto uitlijnen of de wielen van jouw auto balanceren, het wordt nogal eens door elkaar gehaald. Wat zijn eigenlijk de verschillen?

Auto uitlijnen

Bij het uitlijnen van de auto gaat het niet om de velgen en banden, maar om de ophanging waar de voorwielen aan bevestigd worden. Het is belangrijk dat deze ophanging in de juiste stand staat. In de ophanging zitten dan ook verstelpunten om de ophanging met speciale apparatuur en de juiste afstelgegevens (per auto verschillend) in de juiste positie te plaatsen. Deze positie wordt vanaf verschillende richtingen bijgesteld. Al deze richtingen hebben een benaming, waaronder camber, caster en toe- & uitspoor. Deze afstellingen samen moeten ervoor zorgen dat de wielen op de juiste manier onder de auto staan. Auto’s worden uitgelijnd als de banden verkeerd afslijten of als er na een aanrijding onderdelen van de ophanging beschadigd of vervangen zijn.

Wielen balanceren

Het balanceren van de wielen is het in balans brengen van de velg en de band. Dit wordt altijd gedaan na het monteren van nieuwe banden. Het balanceren gebeurt op een apparaat waarbij het wiel op toeren wordt gebracht en men kan zien waar de onbalans zit. Deze haalt men weg door wiellood/zink op de velg te plaatsen waardoor de velg en band bij elk toerental in balans blijven. De naaf van de auto waar het wiel op vast gezet wordt, is vanuit de fabriek al in balans gebracht. Hierdoor is het niet persé nodig dat het wiel op de auto gebalanceerd wordt. Het balanceren op de auto zelf wordt meestal gedaan als er een resonantie (trilling) tijdens het rijden bij een bepaald toerental aanwezig blijft.

Een all season band is een compromis tussen een winter- en een zomerband. Je kunt ook zeggen: het is een winterband, die ook eigenschappen van een zomerband heeft. Het is een zeer geschikte band voor het Nederlandse klimaat. Een all season band biedt grip op droog en nat wegdek en bij temperaturen boven en onder de 7°C.

Voor wie is de all season band geschikt?

  • Voor diegene die niet 2x per jaar zijn/haar banden wil wisselen
  • Voor diegene die niet meer dan 15.000 km per jaar rijdt

Novex All Season & All Season LT

Naast zomer- en winterbanden biedt Novex ook een all season range. Het aanbod bestaat uit een profiel voor personenwagens: All Season én voor bestelwagens: All Season LT. Deze banden zijn speciaal ontworpen om het hele jaar door op te rijden. Zowel in de zomer als in de winter presteren deze banden prima. Het Novex all season matenpakket bestaat uit meer dan 60 maten, lopend van 13 t/m 18 inch.

Alle maten zijn gemarkeerd met het ‘three peak mountain snowflake symbool’ en de M+S markering. Dit betekent dat deze banden officieel erkend zijn als winterbanden, ook in wintersportlanden.

Er zijn twee belangrijke verschillen tussen zomerbanden en winterbanden. Eén daarvan is direct te zien: het profiel. Het andere zie je niet, maar is wel te voelen: de rubbersamenstelling. Beide verschillen hebben invloed op de remweg, het afrolgeluid en de rolweerstand.

Verschil in profiel zomer- en winterband

1. Profiel zomer- en winterband

Een duidelijk verschil tussen zomerbanden en winterbanden zijn de inkepingen in de profielblokken van de winterband: de zogenaamde lamellen. Deze lamellen zorgen voor meer grip op de weg bij het remmen en het optrekken. Tijdens het rijden vervormt het profiel en werken de lamellen als een soort ‘grijpers’ op het wegdek. De meeste lamellen zijn dwars op de band geplaatst om veel grip te creëren bij het accelereren en het remmen. Voor de stabiliteit in bochten worden ook in de langsrichting lamellen geplaatst (verticaal) en worden zigzaglamellen aangebracht.

Bij het profiel van een zomerband moet veel kracht worden gezet om het profielblok te vervormen. Bovendien heeft de band maar één aangrijpingspunt op het wegdek.

Dankzij de lamellen in het profiel van de winterband beweegt het profielblok gemakkelijk. Hierdoor ontstaan al bij kleine krachten vier aangrijpingspunten op het wegdek.

2. Rubbersamenstelling zomer- en winterband

Een zomerband heeft een andere rubbersamenstelling dan een winterband. Het loopvlak (het gedeelte van de band dat in aanraking komt met het wegdek) is bij een winterband namelijk voorzien van een rubbersamenstelling die ook flexibel blijft bij lage temperaturen. Dat wil zeggen: temperaturen onder 7° Celsius. Hierdoor kunnen de profielblokken gemakkelijker vervormen en hebben ze meer grip. Het verschil in hardheid van het rubber van een zomerband en een winterband is in de afbeeldingen hieronder duidelijk te zien. Het rubber van een zomerband vervormt moeilijk bij nul graden, terwijl het rubber van een winterband dan nog steeds flexibel is.

Verschil in rubbersamenstelling zomer- en winterband

Remafstand

Winterbanden zijn niet alleen bij sneeuw en ijzel veiliger dan zomerbanden, maar ook bij koud en nat wegdek. Vooral bij het remmen. Uit de tabel hieronder blijkt duidelijk het verschil in remweg tussen zomerbanden en winterbanden.


Let op:
 De remafstanden in de voorbeelden hierboven zijn gemeten met ‘standaardvoertuigen’. De voorbeelden zijn ter illustratie. De remafstand is afhankelijk van veel factoren, waaronder: het type auto, het gewicht van de auto en de belading, de beginsnelheid, de remmen, de band- en asfalttemperatuur, de weersomstandigheden, de toestand van het wegdek, de gemonteerde banden en status van de banden, zoals de profieldiepte. Vergeet ook niet dat de remweg wordt bepaald door aangepast rijgedrag bij winterse omstandigheden en jouw reactiesnelheid.

Afrolgeluid

Banden die over het wegdek rollen produceren geluid. De Nederlandse snelwegen worden steeds drukker en daarmee neemt ook de geluidsoverlast toe. De keuze voor het juiste type banden draagt bij aan de vermindering van het afrolgeluid. Winterbanden hebben een zachtere rubbersamenstelling dan zomerbanden. Bij lage temperaturen wordt het rubber van zomerbanden relatief hard. Dit zorgt voor meer afrolgeluid. In de winter zorgen winterbanden met het sneeuwvloksymbool daarom voor minder (afrol)geluid dan zomerbanden.

Overzicht (afrol)geluid in decibel (dB)

Rolweerstand

Rolweerstand is de weerstand die een band ondervindt als hij rolt over het wegdek. De rolweerstand wordt voornamelijk veroorzaakt door de vervorming van het rubber van de band en de demping van het rubber. Door de vervorming wordt het contactvlak van de band met het wegdek groter en de grootte van het contactvlak bepaalt de rolweerstand.

Rolweerstand van banden

Bron: VACO

In de winter kunt u op Novex winterbanden rekenen. Deze winterbanden zijn voorzien van profielen die nodig zijn om u door nat weer, sneeuw en ijzige condities op de plaats van bestemming te brengen. Niet alleen personenwagenbanden maar ook bestelwagenbanden maken deel uit van het winterbanden assortiment. Alle maten in de winterbanden range hebben het ‘Three Peak Mountain Snowflake’ (3PMSF) symbool en de M+S markering. Dit garandeert u dat deze profielen als winterbanden gekenmerkt zijn (ook in Duitsland).

De term zomerband is in het leven geroepen om het verschil tussen zomerbanden en winterbanden duidelijk te maken. Zomerbanden kunnen gezien worden als reguliere banden. Novex heeft vijf verschillende profielen beschikbaar, die dankzij de speciale rubbersamenstelling, prima grip op droog en nat wegdek hebben. Het complete zomerassortiment bestaat uit meer dan 80 maten. Daarnaast hebben de banden een goede prijs-kwaliteitverhouding.

Zitten jouw zomerbanden al onder je auto? Via deze link kun je meer informatie vinden over het belang van de bandenwissel: https://bandveilig.nl/debandenwisselweken-zomer/

Load More