Symbolen op jouw winterbanden
Echte winterbanden zijn, naast het profiel, ook te herkennen aan het sneeuwvloksymbool. In 2010 is dit symbool (met de daarbij behorende officiële teksten) officieel erkend door de Europese Unie (EU). Ook voor SUV’s en 4×4-voertuigen zijn winterbanden met sneeuwvloksymbool verkrijgbaar.
VACO advies: kies voor de juiste banden
VACO adviseert automobilisten winterbanden aan te schaffen die voorzien zijn van het sneeuwvloksymbool. Banden met het sneeuwvloksymbool voldoen namelijk aan Europese praktijkproeven voor grip op aangereden sneeuw en hebben hierdoor veel meer tractie op een besneeuwd en glad wegdek dan banden zonder dit symbool.
Bandenspanning
Rubber is poreus. Banden zijn daarom nooit helemaal lucht- en gasdicht: een band verliest ongeveer 0,1 bar spanning per maand. Rijd je met een onderspanning, dan zorgt dat voor een vervorming van de band en daarmee een hogere rolweerstand. Denk daarbij aan de bandenspanning van fietsbanden. Wie op zachte banden fietst, moet veel harder trappen om vooruit te komen. Door deze extra warmteontwikkeling kunnen de banden oververhit raken en is de kans op een klapband groter.
Ook leidt een te lage bandenspanning tot meer slijtage van een band. Uit de grafiek hierboven blijkt dat 30% onderspanning maar liefst 50% meer slijtage aan een band betekent. Een extra controle kan daarom geen kwaad. Vraag uw VACO-bandenspecialist om advies.
Wat is de juiste bandenspanning?
De juiste bandenspanning is afhankelijk van de bandenmaat. Meestal staat deze vermeld in de deurpost van het bestuurdersportier, de binnenkant van de tankklep of de bandenspanningstabellen bij de tankstations.
Tip: Controleer de bandenspanning van jouw banden als ze koud zijn. Heb je enige tijd gereden, dan worden de banden warm en loopt de spanning op. Controleer je banden daarom voordat je gaat rijden of laat ze eerst een kwartiertje afkoelen. Vergeet ook de reserveband niet!
Controle systemen voor bandenspanning (TPMS)
Tegenwoordig zijn er controlesystemen verkrijgbaar die jouw bandenspanning voortdurend bewaken. Dit is het zogeheten bandenspanningsmonitoringssysteem of TPMS. TPMS is los verkrijgbaar en later in te bouwen in de banden of op het ventiel van je caravan. Het systeem waarschuwt wanneer de bandenspanning onder het aanbevolen spanningsadvies komt. Zo weet je wanneer de bandenspanning te laag is en jij de banden weer op spanning moet brengen. Ga naar jouw VACO-bandenspecialist voor een vakkundig advies.
Bron: De bandenwissel weken
De regelgeving over de verplichting van winterbanden en sneeuwkettingen in Europa verandert continu. De regels verschillen per land, zelfs de productiedatum van banden kan een belangrijke rol spelen. Branchevereniging VACO houdt de regelgeving nauwlettend in de gaten en heeft de huidige verplichtingen in een overzicht in kaart gebracht.
Je kunt hier het meest actuele overzicht downloaden:
Regelgeving winterbanden en sneeuwkettingen 2021
- Dit overzicht bestaat uit de volgende onderdelen:
Uitgelichte informatie over de winterbandenregelgeving in Duitsland, Frankrijk, Italië, Oostenrijk en Zwitserland; - Wetgeving winterbanden Europa voor personen- en bestelwagens en lichte bedrijfsvoertuigen (≤ 3.500 kg);
- Wetgeving winterbanden Europa voor bedrijfswagens (> 3.500 kg);
- Wetgeving sneeuwkettingen Europa voor personen- en bestelwagens en lichte bedrijfsvoertuigen (≤ 3.500 kg);
- Wetgeving sneeuwkettingen Europa voor bedrijfswagens (> 3.500 kg).
Bron: Branchevereniging VACO Nederland
Load Index (LI) en Speed Index (SI)
LI betekent Load Index en geeft de maximale belasting in kilogram per band aan.
SI betekent Speed Index en geeft de maximale snelheid (km/u) aan die met deze band gereden kan worden.
Bandengegevens
Op de onderstaande afbeelding kun je precies zien welke gegevens er op een band te vinden zijn en de betekenis ervan.
Uitlijnen en balanceren
De auto uitlijnen of de wielen van jouw auto balanceren, het wordt nogal eens door elkaar gehaald. Wat zijn eigenlijk de verschillen?
Auto uitlijnen
Bij het uitlijnen van de auto gaat het niet om de velgen en banden, maar om de ophanging waar de voorwielen aan bevestigd worden. Het is belangrijk dat deze ophanging in de juiste stand staat. In de ophanging zitten dan ook verstelpunten om de ophanging met speciale apparatuur en de juiste afstelgegevens (per auto verschillend) in de juiste positie te plaatsen. Deze positie wordt vanaf verschillende richtingen bijgesteld. Al deze richtingen hebben een benaming, waaronder camber, caster en toe- & uitspoor. Deze afstellingen samen moeten ervoor zorgen dat de wielen op de juiste manier onder de auto staan. Auto’s worden uitgelijnd als de banden verkeerd afslijten of als er na een aanrijding onderdelen van de ophanging beschadigd of vervangen zijn.
Wielen balanceren
Het balanceren van de wielen is het in balans brengen van de velg en de band. Dit wordt altijd gedaan na het monteren van nieuwe banden. Het balanceren gebeurt op een apparaat waarbij het wiel op toeren wordt gebracht en men kan zien waar de onbalans zit. Deze haalt men weg door wiellood/zink op de velg te plaatsen waardoor de velg en band bij elk toerental in balans blijven. De naaf van de auto waar het wiel op vast gezet wordt, is vanuit de fabriek al in balans gebracht. Hierdoor is het niet persé nodig dat het wiel op de auto gebalanceerd wordt. Het balanceren op de auto zelf wordt meestal gedaan als er een resonantie (trilling) tijdens het rijden bij een bepaald toerental aanwezig blijft.
EEen all-season band is een zomerband met eigenschappen van een winterband. Het is een zeer geschikte band voor het Nederlandse klimaat. Een all-season band biedt grip op droog en nat wegdek en bij temperaturen boven en onder de 7°C.
Voor wie is de all-season band geschikt?
- Voor diegene die niet 2x per jaar zijn/haar banden wil wisselen
- Voor diegene die niet meer dan 10.000 km per jaar rijdt
Novex All Season & All Season LT
Naast zomerbanden biedt Novex ook een all-season range. Het aanbod bestaat uit een profiel voor personenwagens: All Season 3E én voor bestelwagens verwachten we binnenkort de All Season LT. Deze banden zijn speciaal ontworpen om het hele jaar door op te rijden. Zowel in de zomer als in de winter presteren deze banden prima. Het Novex all-season matenpakket bestaat uit meer dan 50 maten, lopend van 13 t/m 19 inch.
Alle maten zijn gemarkeerd met het ’three Peak Mountain SnowFlake symbool’. Dit betekent dat deze banden officieel erkend zijn als winterbanden, ook in wintersportlanden.
De term zomerband is in het leven geroepen om het verschil tussen zomerbanden en winterbanden duidelijk te maken. Zomerbanden kunnen gezien worden als reguliere banden. Novex heeft drie verschillende profielen beschikbaar, die dankzij de speciale rubbersamenstelling, prima grip op droog en nat wegdek hebben. Het complete zomerassortiment bestaat uit meer dan 80 maten. Daarnaast hebben de banden een goede prijs-kwaliteitverhouding.
Zitten jouw zomerbanden al onder je auto? Via deze link kun je meer informatie vinden over het belang van de bandenwissel: https://bandveilig.nl/debandenwisselweken-zomer/